Kostpolitik

I dag opholder børn sig en del af dagen i daginstitution og de indtager flere af dagens vigtige måltider, mens de er her.

Det er derfor vores medansvar at lære børnene om sund kost og vise dem glæden ved det sociale samvær omkring spisebordet.

Børnene skal selv medbringe:

Morgenmad (eksempelvis havregryn, cornflakes, brød)(børnehaven serverer mælk til morgenmaden)
Madpakke (eksempelvis rugbrød med varieret pålæg, grøntsager, en rest af aftensmaden)
Eftermiddagsfrugt (eksempelvis grovbrød, rugbrød, frugt, grøntsager)

Vi vil opfordre til, at I giver jeres børn sund og fiberrig mad med. Det er denne mad som er deres brændstof og skal holde dem kørende hele dagen. Vi vil ikke have, at der medbringes slik, kage, kiks, cheesedippers og produkter med et højt sukkerindhold. Tillige vil vi ikke have, at der medbringes saftevand, juicebrikker og drikkeyougurter.

Samtidig vil vi i disse klimaorienterede tider opfordre jer til at droppe brugen af staniolpapir i madpakken. Stanniol er hverken godt for miljøet, men det er bestemt heller ikke godt at bruge i forbindelse med visse madvarer, da der kan ske en kemisk proces. Nøjes med at bruge madpapir eller mellemlægspapir.

Rammerne omkring måltiderne:
Kl. 6.35-8.00        Morgenmad, mælk
Kl. 8.30-9.30        Mellemmad, vand
Kl.11.00-12.00     Frokost, vand
Kl.14.30-15.15     Eftermiddagsfrugt, vand

Morgenmaden indtages på den stue, hvor der åbnes. Børnene bærer selv ud efter sig. Mellem klokken 8.30 og 9.30 er det muligt at spise en enkelt mad fra madpakken. Denne nydes ved bordene i værkstedet. Til frokost spiser børnene som oftest i aldersopdelte grupper med faste spisesteder og faste voksne.

Under måltidet prøver vi at skabe gode spiseoplevelser bl.a ved:

  • At have en god dialog i gang mellem børn og voksne
  • At børnene selv kan bestemme hvem de vil sidde ved siden af
  • At vi som voksne er gode rollemodeller og spiser med ved bordet
  • At bede sidemanden om hjælp, f.eks. til at række skraldespanden til madpapiret
  • At høre historie

Eftermiddagsfrugten nydes samlet på stuen, eller vi laver et lille ”cafébord”, hvor børnene kan sætte sig, når de har lyst til at spise frugt. Det vil være rart, hvis frugten er klargjort hjemmefra (f.eks. at æblet er skåret ud, appelsinen er skrællet). Det gør, at børnene er mere selvhjulpne og ikke behøver at vente på, at en voksen kan hjælpe.

I børnehaven holder vi nogle fælles maddage, som kan bestå af kold eller varm mad. Her tilstræber vi også at opretholde de sunde retningslinjer. Nogle af disse dage afholdes dog i forbindelse med vores traditioner, såsom fastelavn, påske, jul, nytårskur og her vil vi tillade os at bryde lidt med sundheden og servere en lille godte tillige, at vi på en varm sommerdag kan nyde en kølig is.

På tur:
Det er en god ide, at børnene har en tom rygsæk stående fast i garderoben. Dette vil gøre det nemmere at tage på impulsive ture. Hvert barn kan passe på sit og de voksne har hænderne fri til at holde i hånd.

Når vi gør opmærksom på, at vi skal af sted på tur og beder om en turmadpakke, menes der en madpakke, som kan spises i det fri. Det højtbelagte smørrebrød og madder med letløbende salater og makrel er ikke nemme at styre. Klapsammen madder eller mad med skiveskåret pålæg er lettere at have med at gøre.

Ved fødselsdage:
Fødselsdage kan både holdes hjemme hos fødselsdagsbarnet eller det kan holdes i børnehaven.

I børnehaven fejrer vi fødselsdagen til frokost. Forældrene kan selv vælge om de vil medbringe noget, som barnet kan dele ud. Der kan vælges at lave frokost til stuen eller bages boller, kage, uddele is eller lignende. Forældrene er selvfølgelig velkomne til at deltage.

Inviteres der hjem er det hele grupper der inviteres. Det kan være stuen, alle drengene, alle pigerne, de store eller de små (fra stuen eller begge stuer). Tag en snak med personalet herom.

Vi vil igen opfordre til at begrænse de sukkerholdige ting og nøjes med at vælge en ”dessert”. For meget sukker på en gang ender oftest med opkørte børn, som hen ad eftermiddagen kommer i konflikter med hinanden og dette vil være en ærgerlig afslutning på en ellers god og hyggelig fødselsdag.

Er I i tvivl om noget, så tag en snak med personalet inden og de vil komme med gode råd og forslag. Hvis der til fødselsdage serveres frokost, så giv personalet besked i god tid, da børnene så ikke behøver madpakke med hjemmefra.

De 8 kostråd til børn mellem ½-6 år:

  1. Spis frugt og grønt – 3-5 om dagen
  2. Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
  3. Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag
  4. Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
  5. Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  6. Spis varieret
  7. Sluk tørsten i vand
  8. Vær fysisk aktiv – 60 minutter om dagen